Eric Morris’in İnanılmaz Oyunculuk Metotu: “Olma”
Eric Morris Northwestern Üniversitesi, Dramatik Sanat Bölümünden mezun oldu. Yüzlerce tiyatro oyununu, on beş sinema filmini ve ellinin üzerinde tv dizisini kapsayacak oyunculuk kariyerine başladı. Yazarlık, yönetmenlik ve sahne prodüktörlüğü yaptı. Bu sırada dünyaca ünlü Actors Stüdio’nun yönetmenlik biriminin başkanlığını yürüttü. 1985 yılında American New Theatre’ı kurdu. Bu tiyatroda kendi yaklaşımı ile yetişmiş oyuncularla çalıştı. Eric Morris ABD’de en çok başvurulan oyuncu eğitmenlerinden birisidir. Yetiştirdikleri arasında , Jack Nicholson, Greg Mullavey, Sue Lyon, Michael Parks, Linda Crystal, Teri Garr, Arnold Scwarzenegger gibi oyuncular vardır. Şu an Los Angeles’ta yaşamakta olan Eric Morris yirmiye yakın ülkede oyunculuk atölyesi çalışmaları yapmaktadır.
Gelelim bu oyunculuk tekniğinin detaylarına. Bu teknik oyuncuların içsel sıkıntılarından arınıp, duygusal karmaşalardan kurtulup, hayatın gündelik zorluklarını ele alıp bunlardan sıyrılmayı ve sahnede “olma” anına nasıl gelebileceklerini anlatan bir sistemdir aslında. Yani “oynama” tekniğini tamamen yıkıp “olma” durumunu yaratmak için geliştirilen bir tekniktir.
Bu noktada OLMA’yla ne kastettiğini tanımlayalım. Bu sözcük tesadüfen seçilmiş bir sözcük değildir. Sahne üzerinde bir yaşam anının en gerçek, en dolu, en bütüm durumuna ulaşmayı isteyen oyuncularla çalışırken doğmuştur bu kelime. Bu durum gerçekten hissettiklerine en yaklaştıkları ve “rol yapmaktan” en çok uzaklaştıkları zamanda doğmuştur.
Bu metot hakkında Jack Nicholson tekniğin yoğun bir kendini adama gerektirdiğini belirtmiştir. “Onunla bir çok ders, atölye grup çalışmasında deneyimli yeteneklerin kendilerini ifade edebilmek duygularını dışarı çıkarabilmek için ne kadar ıstıraplı, yorucu mücadeleler verdiklerini beraber gördük. Böyle bir şeyle ilgileniyorsanız bu atölyede anlatılan süreç oldukça esin verici olabilir. Yinede herkese göre değildir. Herkese göre olsa bile eğlendirici değildir. Garantisi veya diploması yoktur ama yeteneği ortaya çıkarmak ve yeteneğin keyfini çıkarmaya yarayan bu aracı edinmek büyük tatmin sağlayabilir. Burada Eric’in odak noktası “Rol Yapma”ya karşı olan “Olma” kavramıdır. Oyuncunun bir numaralı sorunu olan gerginliğin yanı sıra, ilişki kurma, uyaranlar, bilinç düzeyleri, savunmasızlık, tahmin edilemezlik ve başka bir çok şey üzerine kurulmuş bir yaklaşımdır. Metot, işine yarıyorsa kullan felsefesidir.” demiştir.
Tabi bu metot tüm bunların dışında oyuncuyu karaktere büründürdüğü için bunun sıkıntısını yaşayan bir çok oyuncu olmuştur. Ayın Karanlığı oyununda bir kadın oyuncu oyun sırasında gerçekten bayılmıştır mesela. Ülkemizde de zaman zaman bu zorlukla karşılaşan oyuncular olmuştur. Örneğin Ezel dizisinde Sekiz rolüne çalışmak için bu eğitimi alan Kıvanç Tatlıtuğ’nun uzun süre agresif tavırlar sergilediği tespit edilmiştir. Aynı sorunu yaşayan bir başka oyuncumuz ise Muhteşem Yüzyıl dizinde Hürrem Sultan karakteri ile izlediğimiz Meryem Uzerli. Ünlü oyuncu uzun süre karakterden çıkma sorunu yaşamış ve tedavi görmüştür. Bunun gibi örnekler oyuncular ve oyuncu olmak isteyenler oldukça önemlidir.